En fredagkväll i pingstkyrkan...


Nu ska jag skriva om vad som hände i fredags...

Jag var i skolan som vanlig, käkade lunch, drog till gymmet och var med Sara en stund. Sen drog jag hem till Emma. Där tog vi det lungt, snackade, åt middag och lite sånt... efter det skulle vi gå ner mot stan för att möta upp en gammal klasskompis. Jag och Emma skulle hänga med till pingstkyrkan för någon ungdomssamlig... Andledningen till det var för att vi hade lovat att hänga med våran gammla klasskompis. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av kvällen, såg det som något nytt (och det var det minst sagt!) måste kanske säga att jag inte har något emot kristna eller religösa personer överhuvudtaget men jag måste få säga min åsikt!

När vi kom dit så mötes vi av vänliga människor och vi gick in i kyrkan (som såg mer ut som ett vanligt hyreshus, men inuti så såg det ut som en kyrka) Vi satte oss ganska långt fram... Det var högt i tak precis som det brukar vara i en kyrka, längst fram var det som en scen/läktare och det var som en stor filmduk uppsatt nedanför den så satt ett band, en gitarrist, basist m.m. Det började med att en tjej hälsade oss välkommna, sen precenenterade hon en tjej som skulle prata om... eh sitt liv? Hon började prata om hur hemskt hennes liv varit under en längre tid då hon gick i åttan (Hon gick ettan på gymnasiet nu) och hon måde inge bra så förljde hon med någon till kyrkan och hittade hoppet och hon kände att jesus tog emot henne och älskade henne, han tog alla hennes synder...blablabla... Hon stod där i säkert en halvtimme och pratade om hur hon fann Jesus och hur mycket Jesus betyder för henne. Jag tänkte jaha men okej kul att hon funnit Jesus måste vara kul att ha något att tro på... Redan då tänkte jag "aa men okej...det är var anorlunda men det funkar väll" det var inget mot vad som hände senare...

Då skulle vi sjunga lovsånger...det är sånger om Gud/jesus som går typ "Herre vi prisar dig, Du är alltid med oss hallelujah våran herre" innan så hade jag skämtat lite om just det här... säger dom Hallelujah så kommer jag börja sktatta och så började dom säga så... jag visste inte vad jag skulle ta vägen och Emma kände typ lika xD... Inte nog med det så var det någon kille lite längre bak som heeeela tiden kommenterade och upprepade allt, sa tex. tjejen där frammer " Jag är så lycklig att Jesus är med mig" sa han typ "ja precis Jesus är med oss" det hände inte en gång han gjorde det typ hela tiden. Sen blev det ännu mera lovsånger... det kändes som om jag kommit in i en film som handlade om någon "sekt" eller något sånt, jag hade aldrig varit med om något sånt här tidigare... Det var udda och mitt i lovsångerna ställde sig dom flesta upp och sträkte upp händerna mot taket och försökte "Nå Jesus" Jag satt där och typ himmlade med ögonen och kände mig felplacerad...

Det var en 19 årig kille som predikade om hur gud skapade Eva och Adam... han breättade massor, fast på ett ganska kul sätt, men hela tiden så blev det lite väl mycket Jesus... "Jesus är med dig" "Jesus tog med sig alla synder när han spikades upp på korset" "Jesus levde hela sitt liv utan att göra ett enda misstag" och jag kunde inte låta bli att ifråga sätta det där i mitt huvud plus att jag hela tiden fick jätte knäppa bilder i mitt huvud xp... Men om Jesus levde utan att göra ett enda misstag, jag menar hur gick det till? man gör ju fel för att lära sig av det som att bränna sig på spisen om man inte gör det så lär man sig inte att den är varm, men bränner man sig  så gör man (oftast) inte om det... men Jesus kanske redan viste om sånt... aa så måste det väll vara då, men det är fortfarande konstigt tycker jag att leva utan att göra misstag. Måste säga att killen som predikade var snygg...höhö det la jag märke till men att fatta vad han menade var svårt xp

Efter själva saken i kyrkan så var det fika, grattis för dom som var där första gången... Så gratis fika fick jag å Emma iallafall ;) När vi satt där och fikade så började en tjej att prata i nån mick och bah "Ni måste veta vad som nyss hände..." Då var det så att hon hade haft ont i en visdomstand och hon frågade dom hon satt med vid bordet vad hon skulle göra åt det... Dom föreslog att dom skulle be för henne (surprise)... och hon påstod att efter att dom bett för henne så kunde hon tugga igen... och killen som kommenterade allt bah "yeah AMEN...prisa herren", ja så tandläkaren kan nu mera känna sig överflödig... höhö nerrå men det kändes också lite så här "okej? eh... så bra då"

Besöket i pingstkyrkan tillhörde helt klart ett av dom ovanligaste sakerna jag någonsin gjort...och jag kan konstatera att jag inte tänker bli religiös, jag står helldre mittimellan och ser varje religion utifrån... Att vara en del av det känns inte riktigt som det är något för mig. Fast det är klart att gemenskapen som dom har är något extra och det måste vara en enorm trygghet att tro att det alltid finns en mening med allt. Men jag har svårt att tro på det... inte att det inte finns någon mening med livet för det kanske det finns, men det som står i bibeln att allt skulle vara sant tvivvlar jag starkt på... men man vill ju gärna ha bevis på allt hela tiden och ibland så kanske man helt enkelt inte ska veta... men jag vet inte, det här kan vridas upp och ner hit och dit, och vi kommär ändå inte komma fram till något... Så folk får tro på det dom vill men jag vet att jag inte kommer att dyka upp i pingstkyrkan något mer iallafall x)

Säger ytteliggare än gång att detta är min presonliga åsikt med en del humor i så man behöver inte ta allt så hårt och jag menar inte att håna alla kristna, jag berättar bara om hur jag upplevde det!

Peace out!


Kommentarer
Postat av: ida

HAH JAG DÖÖÖR xD

jag tycker också alla får tro vad dom vill och sånt men eftersom jag inte är troende själv förstår jag mig inte på sånt där.. haha!

2010-03-01 @ 00:54:25
URL: http://ccardigan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0